“Werken bij de Rijksoverheid is altijd uitdagend wegens de nabijheid van de politiek, de mediagevoeligheid en de complexe organisaties.”

Dus je zit namens Partners in Communicatie bij het Ministerie van Buitenlandse Zaken?

“Ja, een boeiende plaats bij een heel grote organisatie.”

Hoe ben je in contact gekomen met de Partners in Communicatie?

“Ik sta al enige tijd ingeschreven bij het Bureau voor Overheidscommunicatie. Toen zij, samen met SchaalX en InterCity, hofleverancier van de Rijksoverheid werden, kwam ik dus ook in beeld voor deze mooie functie.”

Waarom kies je voor interimopdrachten?

“Voor de afwisseling, om gevarieerde ervaring op te doen en om te voorkomen dat mijn netwerk opdroogt.”

Wat is de mooiste opdracht uit je carrière?

“Ik was vier jaar lang part time communicatiemanager bij de stadsregio Rotterdam. Op communicatiegebied kon ik veel initiateven nemen, deed woordvoering en ondersteunde de ambtelijke organisatie op vele manieren. De stadsregio speelde een regierol in onder meer grote infrastructurprojecten en het aansturen van het openbaar vervoer in de Rotterdamse regio. Een boeiende plek om te werken met veel ruimte om me te ontplooien.”

Waarom heb je gekozen voor een opdracht bij jouw opdrachtgever?

“Werken bij de Rijksoverheid is altijd uitdagend wegens de nabijheid van de politiek, de mediagevoeligheid en de complexe organisaties.”

Hoe ziet de afdeling communicatie eruit bij jou opdrachtgever?

“Een grote directie met veel woordvoerders, beleidsondersteunende adviseurs en een aparte afdeling voor real time monitoring van sociale en andere media.” 

Hoe zou je de opdracht omschrijven?

“Als persvoorlichter beantwoord ik vragen van media en werk ik aan het inhoudelijk en organisatorisch voorbereiden van mediagevoelige evenementen.”

Wat is nieuw voor je in deze opdracht en wanneer is de opdracht voor jou geslaagd?

“Ik heb wel eerder op andere ministeries gewerkt, maar nog niet op Buitenlandse Zaken. Het is geslaagd wanneer ik snel en adequaat op persvragen heb kunnen antwoorden en een paar evenementen communicatief-inhoudelijk en mediatechnisch heb kunnen voorbereiden.”

Heb je nog een tip voor communicatiecollega’s?

“Laat je bij het Rijk niet verleiden om alleen maar per e-mail te communiceren. Zoek zo veel mogelijk de beleidsexperts op en praat een half uurtje met hen. Dat is in vele opzichten effectiever dan e-mails lezen en schrijven.”