Handen uit de mouwen en aanpakken, daar hou ik van. Een opdrachtgever vertrouwt erop dat ik ‘ontzorg’, waardevol werk lever naar volle tevredenheid.

Dus je zit namens Partners in Communicatie bij het ministerie van Economische Zaken?

“Ja, dat klopt. Nico Postma heeft de vacature senior communicatieadviseur bij de dienst Bedrijfsvoering voorgelegd en het sprak mij erg aan. Daarnaast staat het ministerie voor een duurzaam, ondernemend Nederland en als ondernemer mag ik daar nu zelf aan bijdragen.”

Hoe ben je in contact gekomen met Partners in Communicatie?

“Al langere tijd hebben Nico en ik telefonisch contact gehad, maar kwam het er niet van om elkaar daadwerkelijk te ontmoeten. Deze zomer hebben we onze interesses, wensen en ambities gedeeld, met als ‘zakelijk’ resultaat deze mooie opdracht.”

Waarom kies je voor interim opdrachten?

“Interim opdrachten zijn vaak opdrachten waar een bepaalde piek is ontstaan, waar snel moet worden gehandeld in denken en doen. Handen uit de mouwen en aanpakken, daar hou ik van. Een opdrachtgever vertrouwt erop dat ik ‘ontzorg’, waardevol werk lever naar volle tevredenheid. Die lat leg ik hoog en dat mag ook worden verwacht. Daarnaast heeft elke interim opdracht een einddatum. Dat geeft de mogelijkheid om ervaringen en opgedane kennis om te zetten naar een waardevolle inbreng bij een volgende opdracht.”

Wat is de mooiste opdracht uit je carrière?

“Elke opdracht heeft volgens mij een mooie kant, is leerzaam en daagt je uit tot nadenken en willen ontwikkelen. Mijn hart gaat sneller kloppen van veranderingen en mensen hierin helpen te bewegen. Verandercommunicatie is dan ook  de rode draad door alle opdrachten die er wat meer uitspringen dan de andere. Bijvoorbeeld de communicatieafdeling begeleiden bij de heroriëntatie op communicatie en de herstructurering van de afdeling. Of de communicatie rond de komst en implementatie van de nieuwe WMO 2015.”

Waarom heb je gekozen voor deze opdracht bij jouw opdrachtgever?

“Ook hier gaat het om verandercommunicatie: Ervoor zorgen dat de medewerkers van de dienst Bedrijfsvoering zich bewust worden van de Koers Waardevol Werken en bereid zijn om hiermee aan de slag te gaan in hun eigen werk. Het gaat om mensen met uiteenlopende functies, op verschillende denk- en werkniveaus, van leidinggevenden tot medewerkers op de werkvloer. Deze opdracht doet er toe. Dat vind ik belangrijk.”

Hoe ziet de afdeling communicatie eruit bij jouw opdrachtgever?

“De huidige afdeling communicatie bij de dienst Bedrijfsvoering bestaat uit een senior adviseur, een adviseur en een extra ingehuurde medewerker. Ik ben daar nu tijdelijk als senior adviseur aan toegevoegd.”

Wat is nieuw voor je in deze opdracht en wanneer is de opdracht voor jou geslaagd?

“Nieuw is de organisatie, het ministerie van Economische Zaken. En de opdracht is geslaagd wanneer in eerste instantie de opdrachtgever tevreden is over het resultaat. En op de tweede plaats wanneer ik het idee heb er alles aan te hebben gedaan om tot een goed resultaat te komen.”

Heb je nog een tip voor communicatiecollega’s?

“Blijf altijd open staan voor nieuwe ontwikkelingen en leer hiervan, in je denken en doen: op je eigen vakgebied, maar ook daarbuiten, van degene met wie je werkt, als ondernemer, en persoonlijk. Leer en creëer!

Daarnaast mag een communicatieprofessional best wat meer lef en daadkracht tonen.  Een mooi advies dat ik ooit eens kreeg en graag deel: ‘Durf eens linksaf te slaan als je altijd rechtsaf slaat.”