Communicatieadviseur herziening website

geplaatst in: Ingevulde vacature | 0

Functie: Strategisch Communicatieadviseur
Opdrachtgever: Ministerie Justitie en Veiligheid
Standplaats: Den Haag
Startdatum: z.s.m.
Einddatum: eind oktober
Uren: 16 tot 32 uur per week
Werkdagen: in overleg

Achtergrond

Het Schadefonds Geweldsmisdrijven geeft een financiële tegemoetkoming aan slachtoffers van geweldsmisdrijven met ernstig letsel. De website van het Schadefonds is aan vernieuwing toe. De bedoeling is dat bezoekers de website makkelijk kunnen vinden, zich herkennen in de content, vinden wat ze zoeken, zoals een indicatie krijgen of het zinvol is om een aanvraag in te dienen, en zo ja, uitkomen bij het digitale klantportaal van het Schadefonds waar ze geheel digitaal een aanvraag kunnen indienen en daarna de afhandeling van hun aanvraag kunnen volgen. De nieuwe website is kortom gericht op herkenning door slachtoffers (zoals met foto’s en verhalen) en conversie naar aanvragen. Informatie geven is een secundair doel van de website.

De huidige website is hier niet geschikt voor. De informatie en structuur van de website is nog vooral vanuit het proces bedacht: wat vinden wij als behandelaren van aanvragen belangrijk dat aanvragers weten? Er staat veel relevante informatie op de website, maar dit is lang niet altijd de informatie die slachtoffers of professionals ook daadwerkelijk zoeken. De omslag naar een website opgezet vanuit de behoefte van de doelgroep is niet zo maar gemaakt.
Het Schadefonds heeft momenteel de technische kant van de website gereed (gerealiseerd door een ingehuurd bureau; RedKiwi). Nu blijkt dat het daadwerkelijk structureren en vullen van de website voor de huidige medewerkers een te grote uitdaging is. De kennis en ervaring ontbreekt, en er wordt nog grotendeels gedacht vanuit de huidige website en vanuit de juridische werkelijkheid (het moet juridisch correct en volledig zijn, in plaats van het moet begrijpelijk en informatief zijn).

Opdracht

Het Schadefonds zoekt een communicatieadviseur die voor vier maanden het huidige team kan begeleiden naar de realisatie van de nieuwe website en na de release zorgt voor een duidelijke werkwijze voor het huidige team om de website goed te kunnen onderhouden en aanpassen. Het Schadefonds streeft naar een release van de nieuwe website in september. De opdracht zou dan lopen tot en met oktober.
De communicatieadviseur moet gedegen kennis en ervaring hebben met het ontwikkelen van websites waarbij het accent vooral ligt op begrijpelijke teksten en denken vanuit de bezoeker (slachtoffer en professional). Ook is het belangrijk dat de communicatieadviseur de huidige medewerkers begeleidt, zodat zij na de release in staat zijn om voor het grootste deel zelf de content van de website te onderhouden. Afstemming met de strategisch communicatieadviseur (opdracht om advies te geven over realiseren van ambities verhogen instroom van het Schadefonds) is essentieel, aangezien de website een belangrijk onderdeel is van de communicatiemiddelen.

Standplaats

Den Haag 

 

Over de sollicitatieprocedure

Wil je reageren op deze vacature? Dat kan door een e-mail te sturen naar info@partners-in-communicatie.nl. Graag ontvangen wij uiterlijk maandag 9 juli  jouw reactie voorzien van een actueel CV en een motivatie waarin jij jouw meest relevante ervaring onderbouwt.